Podľa štatistík pritom ide o druhý najčastejší dôvod návštevy lekára. Nečudo, veď v istých momentoch musí náš chrbát zvládnuť až 275 %-né zaťaženie. Je preto na mieste povedať si zopár trikov a zásad, ktorých dodržiavaním sa môžete nepríjemnostiam s chrbticou (aspoň z časti) vyhnúť.

Čo spôsobuje bolesti?

Stres je zodpovedný za pocit tuhnutia, ktorý sa v chrbtici objavuje pri pretrvávajúcom nervovom vypätí.

Nesprávne sedacie návyky, zlé držanie tela, pričasté dvíhanie ťažkých predmetov a nerovnomerné zaťaženie chrbtice napríklad pri nosení kabeliek alebo nákupných tašiek. K tomu si pridajte obezitu, škodlivé zlozvyky ako fajčenie, ochabnuté brušné svalstvo i jedného z najväčších civilizačných strašiakov súčasnosti – stres. Veď práve ten je zodpovedný za pocit tuhnutia, ktorý sa v chrbtici objavuje pri pretrvávajúcom nervovom vypätí.

Správne návyky dokážu zázraky

Možno už tušíte, že aj v tomto smere zohráva hlavnú úlohu prevencia. Tou najjednoduchšou radou, ako posilniť chrbticu a vyhnúť sa ťažkostiam nielen teraz, ale i v budúcnosti, je pravidelný pohyb. Na ten by ste mali dbať predovšetkým v prípade, ak máte sedavé zamestnanie a vaším nerozlučným spoločníkom pre všedný deň sa stalo auto. Tými najvhodnejšími aktivitami pre posilnenie chrbtice sú dlhodobo stacionárny bicykel, rýchla chôdza a plávanie.

A čo ďalšie odporúčania? Podľa odborníkov je rovnako dôležité:

  • zainvestovať do kúpy kvalitného vankúša a matraca pre pohodlný spánok,
  • vybrať sa každý deň na prechádzku v trvaní aspoň tridsať minút a popritom dbať na správne držanie tela,
  • pomôcť môžu i lieky, ktoré priamo posilňujú poškodené nervy chrbta a pomáhajú tak riešiť samotnú príčinu bolesti, nie ju iba potláčať,
  • dbať na dostatočný prísun vitamínov B1, B6 a B12, ktoré vyživujú poškodené nervy chrbta, a tým ho chránia pred zápalom.

Veľká pomoc je fitlopta

V prípade fitlopty ide skutočne o výdatnú pomoc, ktorá vám pomôže dostať chrbticu do správnej polohy. Sedenie na fitlopte totiž posilní nielen chrbtové, ale i brušné a panvové svalstvo. Odborníci tvrdia, že výber fitlopty by ste mali podmieniť svojej výške, pre vysokých ľudí je ideálna fitlopta s priemerom sedemdesiatpäť centimetrov, nižším ľuďom postačí fitlopta s priemerom o desať centimetrov menším.